ایران یکی از بزرگترین کشورهای تولید کنندهو صادر کننده آجیل از جمله پسته، انجیرخشک، خرما و کشمش در جهان است و با استفاده از توان تولیدی خود توانسته است در زمینه ی صادرات خشکبار به اروپا مانند صادرات پسته و صادرات خرما، رقیبی بزرگ برای سایر کشورهای تولید کننده است.

راهنمای صادرات خشکبار به اروپا به شما کمک می کند تا بازار بسیار بزرگ صادرات به اروپا را بهتر بشناسید و بتوانید با قدرت بیشتری فعالیت اقتصادی و صادراتی داشته باشید.

خشکبار ایران از پرفروش ترین محصولات ایران در دنیا است، و 5 درصد از میزان کل صادرات مربوط به صادرات خشکبار می باشد؛ بر اساس آمار موجود، صادرات خشکبار ایران سالانه بیش از دو میلیارد دلار است.

صادرات میوه خشک ؛ 50 کشور : بازار فروش خشکبار ایران

واردات آجیل بادام زمینی در اروپا رو به رشد است که به علت گرایش مصرف کننده به سمت زندگی سالم تر افزایش یافته است.

هلند ،صادرات به آلمان ، انگلیس و بازارهای رو به رشد در اروپای مرکزی و شرقی فرصت هایی را برای تأمین کنندگان خشکبار فراهم می کند. صدور گواهینامه ایمنی مواد غذایی با آزمایش های مکرر آزمایشگاهی ، همراه با استانداردهای مسئولیت اجتماعی شرکت می تواند مزایای بزرگی را برای صادرکنندگان خشکبار فراهم کند.

بر اساس آمار اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در هفت ماهه اول سال 1396 ،صادرات پسته ایران و مغز پسته به وزن 38535.123 تن و به ارزش 530623294 دلار، در صدر محصولات صادرات خشکبار ایران بوده است.

انواع کشمش نیز با وزن 51403.919 تن و ارزش 90814.035 دلار در رتبه دوم قرار داشته است. ایران در صادرات پسته نخستین کشور و در صادرات کشمش سومین کشور صادر کننده است.

از میان خشکبار صادر شده از ایران، بخش عمده ای از صادرات خشکبار، پسته ، صادرات کشمش و صادرات خرما به اروپا بوده است؛ کشورهای اروپای شرقی نیز بازار صادرات خرما بوده است.

یکی از بازار های بزرگ صادرات خشکبار، کشورهای اروپایی هستند که در ادامه آمار و ارقام میزان واردات، نوع محصول مورد تقاضا و کشورهای متقاضی خشکبار به تفکیک بررسی خواهد شد.

دسته بندی انواع محصولات در صادرات خشکبار به اروپا

آجیل های خوراکی و میوه های خشک دو گروه مختلف از محصولات هستند که معمولاً توسط شرکت های بازرگانی در تجارت بین المللی مورد معامله قرار می گیرند. دلیل این امر، ماندگاری بیشتر آنها در مقایسه با میوه و سبزیجات تازه و همچنین شرایط ذخیره و نگهداری راحتتر است.

آجیل های خوراکی و میوه های خشک بیشتر به عنوان میان وعده استفاده شده و یا به عنوان مواد اولیه در نانوایی یا شیرینی پزی ها مورد استفاده قرار می گیرند.

از سال 2012 واردات خشکبار در سال از جهت مالی 10 درصد افزایش داشته است و در سال 2016 به 11 میلیارد دلار در سال رسیده است.

در همان بازه زمانی واردات اروپا به لحاظ کمیت سالانه 5 درصد افزایش داشته است و 2.7 میلیون تن رسیده است.

بسته بندی خشکبار برای صادرات

بسته بندی صادراتی محصولات میوه خشک و آجیل باید ویژگیهای زیر را داشته باشد:

• حغاظت از ویژگی ها و کیفیت محصول

• محافظت محصول آلودگی (آلودگی ابزار بسته بندی را هم شامل می شود)

• محافظت از بو، مزه، رنگ و سایر ویژگی های محصول

باید ایمنی محصولات غذایی اندازه گیری شود و اطمینان حاصل شود که هیچ سطح بالا و غیر استانداری از مواد شیمیایی وارد مواد غذایی نشده است. قاعده کلی برای بسته بندی صادرات وجود ندارد ؛ اما میوه خشک و آجیل های با پوست معمولا در جعبه کارتن با آستر پلاستیکی بسته بندی می شوند.

آجیل بدون پوست که برای عمده فروشی به کار می رود معمولا در کیسه های پلاستیکی بو یا کنفی بسته بندی می شود.کیفیت، برچسب زنی و بسته بندی از ویژگی هایی است که در نحوه صادرات کالا و خشکبار به اروپا باید مورد توجه قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *